Vanliga frågor


1. Generella


1.1 Vad gör den här hemsidan?

www.iban.se erbjuder en nätbaserad plattform för validering av betalningsdetaljer och specifikt International Bank Account Numbers.
Några av huvudfunktionerna på våt tjänst är:

- Kontroll on en IBAN är GILTIG ( användande av checksummealgoritmer )
- Identifiera bankinformation från en IBAN
- Identifiera BIC-koder från IBAN
- Kontrollera inhemska bankkoder ock kontonummer avseende giltighet
- Beräkna IBAN från inhemskt kontonummer och bankkod

1.2 Vem kan dra nytta av denna tjänst?

Varje bolag som behandlar bankbetalningar, inhemska eller internationella kan komma att finna våra tjänster användbara.
Genom att validera betalningdetaljer såsom IBAN innan man behandlar betalningar kan bolag spara tidsfördröjningar och extra skatter i form av misslyckade banköverföringar.

1.3 Är den här tjänsten gratis?

Vår hemsida har en gratis demo av IBAN-validering och beräkningssidor.
Gratisdemon är dock begränsad till att skydda våra tjänster från missbruk.
När du väl har överskridit dina gratisfrågor kan du köpa en obegränsad licens på vår licensieringssida

1.4 Varför fungerar IBAN-valideringen inte för mitt land?

Alla länder har inte integrerart IBAN-systemet, ditt land kanske inte stöder det.
Låt oss dock få reda på det, så vi kanundersöka och ge dig mer detaljer.
Du kan hitta de länder som stöds på IBAN-struktur page

1.5 Hur tillförlitlig är den?

Kontrollsifferalgoritmen är ett extremt noggrann sätt att detektera skrivfel och verifiera integriteten hos en IBAN.
Genom att utföra ytterligare nivåer av validering såsom sökning i bankkodsdatabasen, struktur och formatkontoll reducerar vi chansen för ett fel till ett minimum.
Vår bankkodsdatabas är sammanställd från ett flertal officiella källor (centralbanker, finansinstitut, regleringsorgan osv.) och är regelbundet uppdaterad.

2. Teknisk


2.1 Har ni ett API?

Ja, vi tillhandahåller API-åtkomst för alla våra tjänster.
Du kan hitta dokumentationen i vår sektion för utvecklare.

2.2 Har ni bulk/mass-valideringsfunktion?

Ja, för våra medlemmar, tillhandahåller vi ett bulkgränssnitt för IBAN-validering.
Systemet tar en lista av IBAN och returnerar resultatet i CSV på sidan eller nedladdningsbar CSV/Excel-fil.

2.3 Är APIet REST eller SOAP-baserat?

För IBAN-valideringstjänsten erbjuder vi både SOAP ocr REST-ändpunkter för API.
Vänligen se vår sektion för utvecklare för en mer detaljerad titt inuti APIet.

2.4 Hur många sökningar kan vi köra per sekund?

Vi har testat vårt system för att vara stressfritt för upp till 10 sökningar per sekund.
Dock rekommenderar vi användandet av bulk-IBAN-valideringsverktyget som finns i din klientarea för större transaktioner ( tusentals valideringar ).
Det är konstruerat för att genomföra en enkel transaktion med enorma antal med minsta möjliga mängd resurser.

2.5 CKan vi få BIC / SWIFT-kod från IBAN med er tjänst?

Ja, vår databas innehåller BIC-koderna för de flesta stödda länder och deras banker.
Vårt API och vår manuella sökning kan ge denna typ av information om den är tillgänglig.


2.6 Kan jag testa tjänsten innan jag köper?

Ja, du kan begära ett gratis testkonto på vår Registreringssida .
Testkontot har 100 gratis sökningar tillgängliga för di för att testa API och manuella gränssnitt.
Testkontot upphör efter en månad.


3. Licensiering


3.1 Hur kan jag köpa åtkomst till era tjänster?

Du kan välja en lämplig plan och tjänst från vår ordersektion.

3.2 Vilka betalningsmetoder accepterar ni?

Vår betalningsleverantör ( Avangate ) stöder en stort antal olika betalningsmetoder. Du kan betala med kreditkort, banköverföring, PayPal och annat.

3.3 Finns det någon jag kan tala med för att få mer information om era tjänster?

Ja, vårt säljteam är tillgängliga för samtal måndag till fredag från 09:00 - 17:00 CET.

3.4 Löper medlemskapsplaner ut?

Ja, alla våra planer kommer med ett medlemskap på ett år.
Dina tjänster kommer att löpa ut exakt 12 månader efter det att du har köpt din plan.

3.5 Kommer jag att förlora oanvända sökningar efter det att min tjänst löper ut?

Ja, sökningar är tillgängliga under 12 månader efter inköp. Alla sökningar på ditt konto kommer att bli ogiltiga efter utgångsdatum.

4. Kontostöd


4.1 Hur kan jag kontakta stödet?

YDu kan skicka in en stödbiljett från din Klientarea.

4.2 Hur snabbt kommer jag att få svar på min biljett?

Vårt stödteam arbetar måndag - fredag från 09:00 till 17:00 CET.
Under arbetstid kan vi normalt svara dig inom en timma.

Utanför arbetstid kan svaret dröja.

4.3 Kan jag uppdatera mina profiluppgifter?

Ja, i din klientarea -> Mitt konto-sektionen kan du modifiera ditt kontos kontaktdetaljer.

4.4 Kan jag ändra mitt lösenord?

Ja, du kan lätt ändra ditt lösenord från din Klientareas -> Mitt konto-sektionen.

4.5 Kan jag ändra mitt användarnamn?

Nej, ditt användarnamn kan inte ändras från Klientarean.